czwartek, 26 kwietnia 2018

Jabłoń




Jabłoń (fot. Praktiker)

JabłońMalus

grupa: Drzewa
podgrupa roślin: liściaste
Charakterystyka rośliny
  • pokrój: rozłożysty
  • dekoracyjność: kwiaty, owoce
  • kolor kwiatów: białe, różowe
  • okres kwitnienia: IV, V
  • owoce: kuliste
  • kolor owoców: czerwone, zielone, żółte
  • przydatność do spożycia: owoce
  • korona: zaokrąglona
  • gleba: przepuszczalna
  • wilgotność: gleba umiarkowanie wilgotna
  • stanowisko: słońce
  • zastosowanie: duże ogrody, małe ogrody, ogrody przydomowe
Jabłoń (Malus) występuje powszechnie w strefie klimatów umiarkowanych w Europie, Azji i Ameryce Północnej. Rozmnaża się zwykle przez oczkowanie i szczepienie. Wymaga gleby przewiewnej i dostatecznie wilgotnej.
Na świecie występuje około 30 dziko rosnących gatunków jabłoni. W wyniku ich krzyżowania wyhodowano jabłoń domową obejmującą wiele odmian. Ma ona największe znaczenie, daje bowiem smaczne kuliste owoce, potocznie zwane jabłkami - o różnych kolorach, konsystencji, aromacie i słodyczy.
Jabłka zawierają cenne sole mineralne i witaminy, dlatego mają szerokie zastosowanie w gastronomii. Spożywane są surowe lub przetworzone w postaci dżemów, kompotów czy konfitur. Wykorzystuje się je również jako składniki wielu potraw.
Jabłka mają także wartości odżywczo-lecznicze. Regulują m.in. proces trawienia, mają dobroczynny wpływ na układ krążenia i przyczyniają się do utrzymania właściwej homeostazy krwi u osób chorych na reumatyzm, cukrzycę i artretyzm.
Wiele gatunków jabłoni uprawia się jako drzewa ozdobne. Wyhodowano nawet odmiany o niejadalnych, małych, jednak efektownie zabarwionych owocach. Drewno jabłoni wykorzystywane jest zaś w stolarce.
Wybrane gatunki jabłoni:
  • Jabłoń domowa (Malus domestica)
  • Jabłoń dzika, płonka (Malus silvestris)
  • Jabłoń jagodowa (Malus baccata)
  • Jabłoń kwiecista (Malus floribunda)
  • Jabłoń niska (Malus pumila)
  • Jabłoń purpurowa (Malus purpurea)
  • Jabłoń śliwolistna (Malus prunifolia)
Wybrane odmiany jabłoni domowej: 'Antonówka', 'Papierówka', 'Złota Reneta', 'Idared', 'Jonagold decosta', 'Ligol'.

https://m.zielonyogrodek.pl/lisciaste/jablon

14 komentarzy:

  1. Znowu cały dzień w łóżku? Pisz dalej, jak to sobie świetnie radzisz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak będę chciała, to cały dzień będę w łóżku leżała, a tobie nic do tego.
      Ty mi za pracę nie płacisz.

      Usuń
  2. To jest dochodzenie do siebie po wyprawie do sądu, na którą naraził mnie mąż sołtyski, znany wszystkim gruby kwerulant, sprawca zakopania pod moim domem wysypiska śmieci, z którymi teraz ja mam problem. 😒

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A gdzie wtedy byłaś, jak zakopywał?

      Usuń
    2. Między normalnymi, sympatycznymi ludźmi - w Szczecinie. 😎

      Usuń
  3. Skąd wiesz, że to on zakopał śmieci?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sam się chwalił, że podwórko równał i złom zakopał. Sąsiedzi też o tym mówili.
      Ale nie miałam pojęcia ile tu syfu zakopał.
      Nie tylko złom, ale całe wysypisko śmieci.😵😵😵

      Usuń
    2. Nie miej teraz pretensji, skoro wcześniej o tym wiedziałaś i nie miałaś nic przeciwko. Chwalisz się, że jesteś eko i natura, a nie wiesz, że złom to się wywozi, a nie zakopuje? Za złom można dodatkowo całkiem przyzwoitą kasę zgarnąć. Jeśli masz jeszcze jakiś złom metalowy, to pomyśl o tym.

      Usuń
    3. Jasne. Rumcajs co mnie ciąga po sądach o byle co, zakopał mi mega syf pod domem, całe wysypisko śmieci i mam siedzieć cicho!
      Nie będę!

      Naucz swojego Rumcajsa, że złom się sprzedaje, a śmieci wywozi, a nie mnie pouczasz, skoro to nie ja ten syf tu zakopałam.

      Ja jestem eko natura i czysta osoba.
      W życiu nigdy czegoś tak głupiego i anty ekologicznego nie zrobiłam.

      Całe moje siedlisko od lat skubałam ze szkieł po poprzednikach i gdy myślałam, że tu już nic nie ma na co się nadziać, nagle ten syf pod samym domem się ujawnił! 😒

      I nie wiedziałam dokładnie co mi zakopał pod domem, dopóki koparka równając w styczniu teren nie odkopała jego syfu. Co za brudas! 😵😵😵 Tak komuś naświnić 😬

      Usuń
  4. Gdyby każda leniwa pruchla, która tutaj strzępi język na Indiance tyle pracowała co Indianka, to Polska byłaby bogatsza od Kuwejtu.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bogata jak indianka, dodaj ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ale po co sadzić jabloniei inne krzaki skoro lada dzien przed nastaniem jesieni trafisz do psychiatryka?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A może ty trafisz do psychiatryka zamiast mnie i po co ci takie debilne komentarze pisać?

      Wszyscy doskonale wiedzą, że ten numer z psychiatrykiem to gruby przekręt. Odpowiednie instytucje są już powiadomione. Mam nadzieję, że winni zamachu na mnie pójdą siedzieć.

      Usuń

Witajcie na moim blogu armio czytelników 😊

Zanim napiszesz coś głupiego, ODROBACZ SIĘ!!!

🐎🐎🐎🐎🐎🐎🐎🐎🐎🐎

Do wrogów Indianki i Polski:
Treści wulgarne, kłamliwe, oszczercze, manipulacyjne, antypolskie będą usunięte.
Na posty obraźliwe obmierzłych gadzin nie mam zamiaru odpowiadać, a jeśli odpowiem - to wdepczę gada w błoto, tak, że tylko oślizgły ogonek gadziny nerwowo ZAMERDA. 😈

Do spammerów:
Proszę nie wklejać na moim blogu spamu, bo i tak zmoderuję i nie puszczę.

Please no spam! I will not publish your spam!