Producenci oferują wiele rodzajów
przyczepek rowerowych. Najpopularniejsze są te, w których przewozi się dzieci. Wyjazd do sklepu z taką przyczepką oczywiście jest jakimś rozwiązaniem, jednakże w czasie transportu sprawunków łatwo o poważne zabrudzenie wózka – wystarczy spojrzeć na stan higieniczny koszyków w niektórych hipermarketach, by się dowiedzieć, dlaczego nie należy wozić nim dzieci.
Duża, mała
Na rynku jest wiele przyczepek towarowych. Znajdziemy wśród nich modele jedno- i dwukołowe, większe, o udźwigu nawet do 100 kg, i małe, praktyczne, wytrzymujące obciążenie do 30–40 kg. Elementy konstrukcyjne
wózkówwykonywane są zazwyczaj ze stalowych rurek malowanych proszkowo. Jest to rozwiązanie solidne i bezpieczne, choć te wersje są dość ciężkie. Czasami widuje się wózki drewniane – są efektowne, ale wymagają częstszej konserwacji. Natomiast modele z włókien węglowych są leciutkie, ale bardzo drogie.
Jaki więc wybrać – duży czy mały? Zdecydujmy, biorąc pod uwagę, jak ciężki ładunek będziemy przewozić i gdzie wózek będziemy przechowywać. Bo im większy sprzęt, tym więcej miejsca zajmuje!
Wózki składane
By jakoś rozwiązać kłopot z garażowaniem przyczepki, producenci proponują
modele składane.
Ale uwaga! W takim przypadku wybierajmy modele, które złożymy i rozłożymy w minutę–dwie, używając jednego klucza, bo jeśli potrwa to dłużej, to szybko się zniechęcimy do ich używania. To samo dotyczy sposobu mocowania wózka. Są różne patenty – mocowanie do słupka siodełka, do bagażnika czy w końcu bardzo bezpieczne do tylnego widelca. Sposób musi być szybki, zapewniający bezpieczeństwo (z dodatkowym zabezpieczeniem elastycznym paskiem) i łatwy! W przeciwnym razie wózek będzie stał w garażu i pokrywał się kurzem.
Skrzynia
Elementem, na który od razu zwracamy uwagę, jest skrzynia/misa. W wielu przypadkach tworzy ją burta ze stalowych rurek i metalowa siatka na spodzie. To rozwiązanie ekonomiczne i praktyczne, bo łatwo utrzymać przyczepkę w czystości. Czasami wyściełana jest pokrowcem z mocnej, wodoodpornej tkaniny, a czasami znajduje się w niej poliestrowa torba wchodząca w skład zestawu.
- Przyczepka M 23.Dwukołowa, ze stalowych rurek. Waga 11 kg. Ładowność do 45 kg. Prosty, solidny system mocowania do roweru. Dodatkowo uchwyt ręczny. Płyta skrzyni z tworzywa sztucznego. Ochrona przed bocznymi uderzeniami. Opony 16". Sztywny hol. Wymiary wewnętrzne – 69 cm x 47 cm x 26 cm. Wymiary po złożeniu: 72 cm x 70 cm x 22 cm. Cena: 249 zł.
Bardzo praktyczne i estetyczne są plastikowe skrzynie z odpornego kolorowego tworzywa. Można je wyjąć z całym ładunkiem. Łatwo też je umyć lub wymienić na nowsze.
- Przyczepka z wyjmowaną skrzynią z plastiku.Z gumowymi kołami z bieżnikiem i światłami odblaskowymi na kołach, na bokach i z tyłu. Koła z metalowymi felgami i wentylami samochodowymi. Mocowana na słupek siodełka. Wymiary pojemnika: 72 cm x 43 cm x 31,5 cm. Waga: 15 kg. Maks. obciążenie: 80 kg. Cena: 348 zł.
Bardzo ładnie prezentują się też skrzynie drewniane, ale zazwyczaj stanowią integralną część wózka i nie wyjmiemy ich razem ze sprawunkami. To samo dotyczy bardzo eleganckich przyczepek z pudłem z tworzywa sztucznego, ozdobionych metalowymi niklowanymi obręczami. Są piękne, ale trochę mniej praktyczne. Kosztują mniej więcej 1000 zł.
Ważne detale
Osoby, które zwracają sporą uwagę na to, jaki sprzęt użytkują, zapewne sprawdzą, czy producent zastosował ujemne nachylenie kół, czy podwozie jest elastyczne, a także
jakość amortyzacji oraz sposób mocowania kół (jedno- czy dwustronny). Warto, by wózek miał koła boczne w jakiś sposób chronione (np. rurką), dodatkowy ręczny uchwyt, jeśli będziemy chcieli użyć go np. do prac w ogrodzie. Do kompletu przyda się
plandekaprzeznaczona do modelu, na który się zdecydowaliśmy.
Bezpieczeństwo
Wózek powinien być dobrze widoczny dla wszystkich użytkowników ruchu. Dlatego wyposażmy go w tylne światła, oznakowanie odblaskowe po bokach i chorągiewkę na elastycznym drążku, jeśli nie ma ich w zestawie.