sobota, 25 stycznia 2020

Prusy, ziemia krwawego holokaustu Prusów



Ja mieszkam w przeklętym miejscu choć nie ma tutaj żadnych reliktów krwawej przeszłości, żadnych obozów zagłady, ale to jest miejsce, gdzie przed wiekami mieszkało 3000000 Prusów. Większość z nich została wymordowana przez Krzyżowców, głównie narodowości germańskiej.

Tutaj czuć tą śmierć - jest coś specyficznego w atmosferze tego regionu.

Wczoraj spotkałam ostatniego żyjącego Prusa. Wracałam z Węgorzewa auto stopem. Jeden z kierowców, który mnie podwiózł był właśnie Prusem.

Ostatni żyjący Prus i ostatni, który zna język rodzimy i potrafi się nim posługiwać. Opowiedział mi o swoim narodzie.  Rozmawialiśmy po angielsku. On też zna niemiecki, litewski i oczywiście pruski. Dał mi e-mail do siebie i ma mi przesłać słownictwo pruskie tego zapomnianego języka.

Przekazał mi, że Holokaust Prusów zorganizowany przez Krzyżowców w tym głównie Niemców przeżyło tylko 10% ludności pruskiej. Część z tej ludności uciekła na Litwę. On jest jednym z tych, których przodkowie uciekli na Litwę przed wiekami. Mówi, że język pruski jest podobny do litewskiego, czyli język z grupy bałtyckich.

Zdradził mi, że na zamku w Malborku jest średniowieczny słownik krzyżacko-pruski.

1 komentarz:

  1. Nie od dziś wiadomo, że podróże kształcą :) Jednak ja bym się bała jeździć 'auto stop'. Podziwam Cię, że tak podróżujesz, nigdy nie wiadomo na kogo się trafi. Chociaż dobrze jest myśleć, że jednak większość ludzi jest dobra.

    OdpowiedzUsuń

Witajcie na moim blogu armio czytelników 😊

Zanim napiszesz coś głupiego, ODROBACZ SIĘ!!!

🐎🐎🐎🐎🐎🐎🐎🐎🐎🐎

Do wrogów Indianki i Polski:
Treści wulgarne, kłamliwe, oszczercze, manipulacyjne, antypolskie będą usunięte.
Na posty obraźliwe obmierzłych gadzin nie mam zamiaru odpowiadać, a jeśli odpowiem - to wdepczę gada w błoto, tak, że tylko oślizgły ogonek gadziny nerwowo ZAMERDA. 😈

Do spammerów:
Proszę nie wklejać na moim blogu spamu, bo i tak zmoderuję i nie puszczę.

Please no spam! I will not publish your spam!