wtorek, 24 grudnia 2013

WIGILIA 2013

Wpadli weganie by złożyć życzenia i podarowali mi swoje wyroby wegańskie:

kapustę z grochem (już zjadłam - dobra była :))) )

babkę ziemniaczaną oraz bardzo kwaśny barszcz na bazie naturalnego buraczanego zakwasu, który dobrze pasuje do babki ziemniaczanej :)

Barszcz nieco złagodziłam dodając do niego przegotowanej wody, kostek rosołowych i cukru.

Tę babkę ziemniaczaną ułożyłam na półmisku do pieczenia, wkroiłam cebulę, wrzuciłam czosnek, polałam olejem czosnkowym i piekę :) Tzn. zapiekam to razem :)

W piecu się grzeje barszcz - ustawiłam go wprost na szczapach drewna, bo nie mam tam rusztu, ale pilnuję by się nie wywrócił :)

Ja natomiast podarowałam weganom babkę pomarańczową, którą akurat w nocy upiekłam. Babka też smaczna wyszła :) Będę piec częściej takie rzeczy, tym bardziej iż inspirują mnie moje nowe ceramiczne formy do pieczenia :)

Konie, kozy, owce - dostały sianko i wodę. Śnieg stopniał i jest ciepło.

Bym chętnie coś porobiła dziś na dworze, ale jestem senna i znużona.

Napaliłam w piecu i grzeję wodę do kąpieli. Chyba się prześpię trochę by odzyskać siły :)

Wiki: "Najstarsza zachowana polska kolęda, pochodząca z 1424 roku, zaczyna się od słów Zdrow bądź, krolu anjelski. Pierwotnie na początku XV wieku tłumaczono na język polski kolędy ze śpiewników braci czeskich. Wzrost popularności gatunku nastąpił na przełomie XVII i XVIII wieku, wtedy ustalił się sam termin kolęda w znaczeniu pieśni bożonarodzeniowej. Powstała wówczas jedna z najważniejszych polskich kolęd W żłobie leży, przypisywana Piotrowi Skardze – do melodii poloneza koronacyjnego króla Władysława IV. Inną bardzo popularną kolędę Bóg się rodzi, do melodii w rytmie poloneza, napisał Franciszek Karpiński. Twórcami kolęd byli także między innymi Mikołaj Sęp Szarzyński i Andrzej Morsztyn, a w XIX w Feliks Nowowiejski i Zygmunt Noskowski. Kolędę Lulajże, Jezuniu Fryderyk Chopin zacytował w środkowej części scherza h-moll op.20. Ze współczesnych kolędy komponował Witold Lutosławski.
W polskim dorobku kulturalnym zachowało się ponad 500 kolęd i pastorałek."

Podnieś rękę, Boże Dziecię,
Błogosław Ojczyznę miłą,
W dobrych radach, w dobrym bycie
Wspieraj jej siłę swą siłą,
Dom nasz i majętność całą,
I wszystkie wioski z miastami.
A słowo ciałem się stało
I mieszkało między nami.

 

3 komentarze:

  1. Wszystkiego dobrego z okazji Swiat Bozego Narodzenia, zdrowia, dobrobytu i spokoju.
    J.

    OdpowiedzUsuń
  2. W ten dzień świętej Wigili bądź błogosławiona Indianko :)
    Bóg z Tobą, dobra dziewczyno!
    Bądź dzielna i trzymaj się na swojej ziemi mocno - nie pozwól się nikomu wygryżć :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jesteś niesamowitą kobietą, chylę czoła :)
    Oby spełniły się wszystkie twe marzenia :)
    Serdecznie pozdrawiam - Mariusz

    OdpowiedzUsuń

Witajcie na moim blogu armio czytelników 😊

Zanim napiszesz coś głupiego, ODROBACZ SIĘ!!!

🐎🐎🐎🐎🐎🐎🐎🐎🐎🐎

Do wrogów Indianki i Polski:
Treści wulgarne, kłamliwe, oszczercze, manipulacyjne, antypolskie będą usunięte.
Na posty obraźliwe obmierzłych gadzin nie mam zamiaru odpowiadać, a jeśli odpowiem - to wdepczę gada w błoto, tak, że tylko oślizgły ogonek gadziny nerwowo ZAMERDA. 😈

Do spammerów:
Proszę nie wklejać na moim blogu spamu, bo i tak zmoderuję i nie puszczę.

Please no spam! I will not publish your spam!